Platforma Imagine Stories może pomóc i wzbogacić warsztat pracy logopedy, być pomocą logopedyczną.
Jak korzyści niesie ze sobą Imagine Stories:
- Tworzenie tekstów na bieżąco: Treści tworzone są na bieżąco podczas sesji, co eliminuje potrzebę przygotowywania dużych ilości materiałów z wyprzedzeniem.
- Dopasowanie do dziecka: Teksty są dostosowane do potrzeb i nastroju dziecka, co zwiększa ich skuteczność.
- Oszczędność na pomocach dydaktycznych: Brak konieczności ciągłego zakupu nowych książek i pomocy dydaktycznych.
- Uniwersalność: Na podstawie jednej bajki można pracować nad różnymi aspektami, np. artykulacją, słuchaniem, narracją.
- Łatwość modyfikacji: Możliwość edycji bajek w celu dostosowania ich do specyficznych potrzeb, np. dodawanie słów do ćwiczeń artykulacyjnych.
Imagine Stories jako pomoce logopedyczne w pracy
Oto kilka wskazówek, w jakiś sposób możesz samodzielnie przygotować materiały do swojej pracy w różnych obszarach..
Jeśli potrzebujesz dłuższego tekstu, na którym będziesz pracował podczas prowadzenia zajęć, to w aplikacji w miejscu „styl obrazka” wybierz [Brak obrazka]. Tekst będzie dłuższy, bogatszy, z większą ilością szczegółów i przykładów, ciekawych również dla dziecka uczestniczącego w zajęciach logopedycznych.
Trening słuchowy
- Bohater: Wybierz bohatera, którego dziecko lubi (najlepiej razem z dzieckiem – to też jest sposób na zaangażowanie w terapię).
- Miejsce: Szkoła, las, dom, kuchnia.
- Temat: Odkrywanie dźwięków.
- Ćwiczenia: Odpowiedz na pytania do bajki, tworzenie pytań zamkniętych i otwartych, dokończ zdanie.
Bajka jako przygotowanie przed wizytą terapeutyczną
- Bohater: Dziecko idące na wizytę do logopedy.
- Miejsce: Gabinet logopedy.
- Temat: Co się stanie podczas wizyty, jakie ćwiczenia będą wykonywane, co Cię czeka w gabinecie.
- Ćwiczenia: Omówienie etapów wizyty, odpowiedź na pytania o uczucia i obawy, pytania do dalszych wizyt.
Ćwiczenia artykulatorów i ćwiczenia oddechowe
- Bohater: Postać wykonująca różne czynności.
- Miejsce: Podwórko, plac zabaw.
- Temat: Ruchy artykulatorów, ćwiczenia oddechowe.
- Ćwiczenia: Na określone słowa wykonuj określone ćwiczenia, np. „uśmiech” – zrób dziubek, „wiatr” – dmuchaj, „drzewo” – dotknij językiem podniebienia.
Ćwiczenia narracji i opowiadania
- Bohater: Postać przeżywająca przygodę.
- Miejsce: Magiczny las, podwodny świat.
- Temat: Dowolny np. „przygody misia Pysia w magicznym lesie”
- Ćwiczenia: Opowiedz swoimi słowami, co przeczytałeś, uzupełnij rysunek o szczegóły z opowiadania, użyj kolorowych kredek.
Ćwiczenia kolejności zdarzeń i sekwencji
- Bohater: Postać przeżywająca kolejne etapy przygody np. Lis podróżnik
- Miejsce: Labirynt, podróż w czasie.
- Temat: Przygody, sekwencje zdarzeń
- Ćwiczenia: Narysuj i opisz, co było po kolei, uszereguj rysunki według kolejności zdarzeń.
Ćwiczenia artykulacji konkretnych głosek
- Bohater: Postać mówiąca trudne słowa.
- Miejsce: Szkoła, plac zabaw.
- Temat: Ćwiczenie trudnych głosek.
- Ćwiczenia: Znajdź słowa zaczynające się na określoną głoskę, stwórz rymy.
W razie potrzeby edytuj opowieść zmieniając lub uzupełniając „trudne słowa”.
Ćwiczenia ruchowe do bajki
- Bohater: Postać wykonująca ćwiczenia.
- Miejsce: Park, sala gimnastyczna.
- Temat: Ruch i aktywność fizyczna.
- Ćwiczenia: Stajemy na jednej nodze, bawimy się piłką, na dane słowo złap piłkę.
Kategoryzacja na podstawie tekstu
- Bohater: Postać zbierająca przedmioty.
- Miejsce: Sklep, kuchnia.
- Temat: Kategoryzacja przedmiotów.
- Ćwiczenia: Znajdź warzywa, owoce, akcesoria strażaka, policjanta.
Bajki o różnej tematyce
- Bohater: Postać ucząca się nowych rzeczy.
- Miejsce: Dom, szkoła.
- Temat: Kolory, owoce, zdrowy tryb życia.
- Ćwiczenia: Jakie zakupy zrobiły dzieci, podziel je na owoce i warzywa. Można wzbogacić ćwiczenie przeprowadzając grę „memory”
Przykłady Ćwiczeń jakie możesz wykonywać z dzieckiem
Trening słuchowy:
- Ćwiczenie: Kończenie zdania, odpowiadanie na pytania zamknięte i otwarte.
- Przykład: „W lesie mieszkały zające, które … Pytanie: Co lubiły robić?”
Ćwiczenia artykulatorów:
- Ćwiczenie: Na słowo „uśmiech” – zrób dziubek, na „wiatr” – dmuchaj.
- Przykład: „Kiedy lisek się uśmiechał, robił dziubek. Kiedy wiał wiatr, lisek dmuchał.”
Ćwiczenia narracji:
- Ćwiczenie: Opowiedz swoimi słowami, co przeczytałem, uzupełnij rysunek o szczegóły z opowiadania.
- Przykład: „Lisek poszedł do lasu. Spotkał tam przyjaciela, z którym bawił się cały dzień.”
Ćwiczenia sekwencji:
- Ćwiczenie: Narysuj i opisz, co było po kolei.
- Przykład: „Najpierw lisek wstał, potem zjadł śniadanie, a na koniec poszedł do lasu.”
Kategoryzacja:
- Ćwiczenie: Znajdź warzywa i owoce w tekście.
- Przykład: „W ogrodzie rosły marchewki, jabłka i truskawki.”
Dodaj komentarz