Pomoce logopedyczne – jak logopeda może wykorzystać Imagine Stories w pracy


Aplikacja Imagine Stories teksty dla logopedy

Platforma Imagine Stories może pomóc i wzbogacić warsztat pracy logopedy, być pomocą logopedyczną.

Jak korzyści niesie ze sobą Imagine Stories:

  • Tworzenie tekstów na bieżąco: Treści tworzone są na bieżąco podczas sesji, co eliminuje potrzebę przygotowywania dużych ilości materiałów z wyprzedzeniem.
  • Dopasowanie do dziecka: Teksty są dostosowane do potrzeb i nastroju dziecka, co zwiększa ich skuteczność.
  • Oszczędność na pomocach dydaktycznych: Brak konieczności ciągłego zakupu nowych książek i pomocy dydaktycznych.
  • Uniwersalność: Na podstawie jednej bajki można pracować nad różnymi aspektami, np. artykulacją, słuchaniem, narracją.
  • Łatwość modyfikacji: Możliwość edycji bajek w celu dostosowania ich do specyficznych potrzeb, np. dodawanie słów do ćwiczeń artykulacyjnych.

Imagine Stories jako pomoce logopedyczne w pracy

Oto kilka wskazówek, w jakiś sposób możesz samodzielnie przygotować materiały do swojej pracy w różnych obszarach..

Jeśli potrzebujesz dłuższego tekstu, na którym będziesz pracował podczas prowadzenia zajęć, to w aplikacji w miejscu „styl obrazka” wybierz [Brak obrazka]. Tekst będzie dłuższy, bogatszy, z większą ilością szczegółów i przykładów, ciekawych również dla dziecka uczestniczącego w zajęciach logopedycznych.

Trening słuchowy

  • Bohater: Wybierz bohatera, którego dziecko lubi (najlepiej razem z dzieckiem – to też jest sposób na zaangażowanie w terapię).
  • Miejsce: Szkoła, las, dom, kuchnia.
  • Temat: Odkrywanie dźwięków.
  • Ćwiczenia: Odpowiedz na pytania do bajki, tworzenie pytań zamkniętych i otwartych, dokończ zdanie.

Bajka jako przygotowanie przed wizytą terapeutyczną

  • Bohater: Dziecko idące na wizytę do logopedy.
  • Miejsce: Gabinet logopedy.
  • Temat: Co się stanie podczas wizyty, jakie ćwiczenia będą wykonywane, co Cię czeka w gabinecie.
  • Ćwiczenia: Omówienie etapów wizyty, odpowiedź na pytania o uczucia i obawy, pytania do dalszych wizyt.

Ćwiczenia artykulatorów i ćwiczenia oddechowe

  • Bohater: Postać wykonująca różne czynności.
  • Miejsce: Podwórko, plac zabaw.
  • Temat: Ruchy artykulatorów, ćwiczenia oddechowe.
  • Ćwiczenia: Na określone słowa wykonuj określone ćwiczenia, np. „uśmiech” – zrób dziubek, „wiatr” – dmuchaj, „drzewo” – dotknij językiem podniebienia.

Ćwiczenia narracji i opowiadania

  • Bohater: Postać przeżywająca przygodę.
  • Miejsce: Magiczny las, podwodny świat.
  • Temat: Dowolny np. „przygody misia Pysia w magicznym lesie”
  • Ćwiczenia: Opowiedz swoimi słowami, co przeczytałeś, uzupełnij rysunek o szczegóły z opowiadania, użyj kolorowych kredek.

Ćwiczenia kolejności zdarzeń i sekwencji

  • Bohater: Postać przeżywająca kolejne etapy przygody np. Lis podróżnik
  • Miejsce: Labirynt, podróż w czasie.
  • Temat: Przygody, sekwencje zdarzeń
  • Ćwiczenia: Narysuj i opisz, co było po kolei, uszereguj rysunki według kolejności zdarzeń.
Imagine Stories to źródło tworzenia tekstów do czytania pomocy logopedycznych

Ćwiczenia artykulacji konkretnych głosek

  • Bohater: Postać mówiąca trudne słowa.
  • Miejsce: Szkoła, plac zabaw.
  • Temat: Ćwiczenie trudnych głosek.
  • Ćwiczenia: Znajdź słowa zaczynające się na określoną głoskę, stwórz rymy.

W razie potrzeby edytuj opowieść zmieniając lub uzupełniając „trudne słowa”.

Ćwiczenia ruchowe do bajki

  • Bohater: Postać wykonująca ćwiczenia.
  • Miejsce: Park, sala gimnastyczna.
  • Temat: Ruch i aktywność fizyczna.
  • Ćwiczenia: Stajemy na jednej nodze, bawimy się piłką, na dane słowo złap piłkę.

Kategoryzacja na podstawie tekstu

  • Bohater: Postać zbierająca przedmioty.
  • Miejsce: Sklep, kuchnia.
  • Temat: Kategoryzacja przedmiotów.
  • Ćwiczenia: Znajdź warzywa, owoce, akcesoria strażaka, policjanta.

Bajki o różnej tematyce

  • Bohater: Postać ucząca się nowych rzeczy.
  • Miejsce: Dom, szkoła.
  • Temat: Kolory, owoce, zdrowy tryb życia.
  • Ćwiczenia: Jakie zakupy zrobiły dzieci, podziel je na owoce i warzywa. Można wzbogacić ćwiczenie przeprowadzając grę „memory”

Przykłady Ćwiczeń jakie możesz wykonywać z dzieckiem

Trening słuchowy:

  • Ćwiczenie: Kończenie zdania, odpowiadanie na pytania zamknięte i otwarte.
  • Przykład: „W lesie mieszkały zające, które … Pytanie: Co lubiły robić?”

Ćwiczenia artykulatorów:

  • Ćwiczenie: Na słowo „uśmiech” – zrób dziubek, na „wiatr” – dmuchaj.
  • Przykład: „Kiedy lisek się uśmiechał, robił dziubek. Kiedy wiał wiatr, lisek dmuchał.”

Ćwiczenia narracji:

  • Ćwiczenie: Opowiedz swoimi słowami, co przeczytałem, uzupełnij rysunek o szczegóły z opowiadania.
  • Przykład: „Lisek poszedł do lasu. Spotkał tam przyjaciela, z którym bawił się cały dzień.”

Ćwiczenia sekwencji:

  • Ćwiczenie: Narysuj i opisz, co było po kolei.
  • Przykład: „Najpierw lisek wstał, potem zjadł śniadanie, a na koniec poszedł do lasu.”

Kategoryzacja:

  • Ćwiczenie: Znajdź warzywa i owoce w tekście.
  • Przykład: „W ogrodzie rosły marchewki, jabłka i truskawki.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *