Instrukcja jak tworzyć teksty do czytania, bajki dla dzieci

Innowacja i personalizacja tekstów do czytania

  • Kluczową innowacją Imagine Stories jest swoboda w tworzeniu treści, co daje użytkownikom przestrzeń do eksperymentowania i tworzenia unikalnych opowieści.
  • Jeżeli brak Ci jest inspiracji, możliwe jest wykorzystanie opcji losowego wyboru, która pozwala AI na zasugerowanie pomysłów.
  • Wybierz elementy opowieści, korzystając z intuicyjnych ikonek przedstawiających bohaterów, miejsca i tematy. Ikony te inspirują wyobraźnię i ułatwiają proces selekcji.
  • Dla tych, którzy chcą wprowadzić własne elementy, dostępna jest zakładka „Własne”, która pozwala na personalizację każdego aspektu historii.

Instrukcja tworzenie bajki i opowiadania krok po kroku

IMAGINE_STORIES - Instrukcja aplikacji - wybór-kategorii-wiekowych-dla-bajki-opowiadania

Kategorie wiekowe

  • Historie są dostosowane do 5 kategorii wiekowych: 3-5 lat, 6-8 lat, 9-11 lat, 11-13 lat, 14-16 lat.
  • Młodsze dzieci mają dostęp do prostych i magicznych bajek, podczas gdy dla starszych przygotowana jest bogatsza oferta z różnymi gatunkami literackimi.
  • Bajki do czytania dla młodszych dzieci są krótsze, zawierają prostsze słowa, dla dzieci starszych teksty do czytania są dłuższe, bardziej rozbudowane, dopasowane do ich słownictwa.

Wybór gatunku

  • Na tym etapie użytkownik może wybrać, w jakim gatunku chce stworzyć tekst do czytania.
  • Gotowych jest osiem gatunków, dopasowanych do różnego wieku i zainteresowań dzieci.
  • Wśród gotowych gatunków znajdują się również teksty do czytania „terapeutyczne”, „edukacyjne”, które można wykorzystać w zajęciach lekcyjnych, podczas terapii czy podczas nauki czytania z dzieckiem w domu.
  • Zaproponowane gatunki są punktem wyjścia dla tworzenia historii.
IMAGINE_STORIES - Instrukcja aplikacji - jak wybrać bohatera bajki opowiadania dla dzieci

Wybór bohatera

Dzieci często identyfikują się z bohaterami z opowieści czy bajek. Dlatego od tego zaczyna się tworzenie opowieści.

Możesz skorzystać z gotowych podpowiedzi „Gotowy Bohater” lub wybrać zakładkę „Własny bohater” i wpisać ręcznie bohatera opowieści. W tym trybie możesz wpisać jednego, kilku bohaterów. Możesz również dodać ważne cechy postaci, które sprawią, że postać będzie przedstawiona w opowieści w określony sposób np. dzielny rycerz, nieśmiała Hania, Pan Tomek lekarz.

Możesz skorzystać także z opcji „Losowy bohater”, która spowoduje, że sztuczna inteligencja (AI) wypełni to miejsce za Ciebie.

Instrukcja tworzenia bajki i opowiadania dla dzieci

Wybór miejsca

Każda historia ma jakieś miejsce akcji. Podobnie jak w przypadku bohaterów możesz wybrać z gotowej puli „Gotowe miejsce” lub wprowadzić „Własne miejsce”. Gotowe opcje nie zawsze będą pasowały do wcześniej wybranego bohatera. Można jednak skorzystać z takich zaskakujących powiązań, aby sprawdzić jak sztuczna inteligencja powiąże odległe wątki. Dlaczego nie umieścić kucharza w kosmosie lub rycerza w podwodnym miasteczku? Przekonaj się sam.

Instrukcja tworzenia bajki i opowiadania dla dzieci

Wybór tematyki

Mając wybranego bohatera oraz miejsce akcji, musimy zdecydować o czym ma być nasz tekst, bajka, opowieść. Możesz wybrać opcję „Gotowa tematyka” z listy gotowych pomysłów lub jak poprzednio wpisać „Własny temat” opowieści np. „Bajka o zaczarowanym pierścieniu”. Może to być również tajemniczy tytuł jak: tajemnicze zniknięcie, poszukiwanie nieznanego itp. Granicą są tylko granice naszej wyobraźni.

Instrukcja tworzenia bajki i opowiadania dla dzieci

Wybór stylów

Wybór określonego stylu sprawia, że nasz tekst do czytania, bajka ożyje w ciekawy, zaskakujący sposób.

Każdy tekst jest wzbogacony o obrazki wykreowane przez sztuczną inteligencję w wybranym wcześniej stylu (opcja „Gotowy styl”), dostępnym w dniu wydania tego podręcznika. Może to być zatem obrazek przypominający to, co dzieci znają z kreskówek lub nawet czarno-biały obrazek, który można wykorzystać jako kolorowankę.

Możesz wypróbować własny styl graficzny (opcja „Własny styl”) i określić w jakim stylu ma być wygenerowany obraz np.: szkic, malarstwo olejne, grafika 3D, impresjonizm, surrealizm.

Uwaga: nie każdy styl jaki nam przyjdzie do głowy, stworzy nam obraz zgodny z oczekiwaniami, ale warto próbować, traktując to jako zabawę i nowe doświadczenie.

Należy pamiętać, że obrazek jest tylko dodatkiem. Tą funkcjonalność należy traktować z pewnym przymrużeniem oka. Czasem będziemy zachwyceni, czasem zdziwieni. Obrazek można usunąć z wyeksportowanego pliku Word lub wygenerować go ponownie (opcja dostępna w wybranych pakietach imaginestories.pl).

IMAGINE-STORIES-Instrukcja-aplikacji-do-tworzenia-tesktow-do-czytania

Nauka czytania czyli jak pomóc dziecku

Dzieci mogą mieć problemy w nauce czytania (specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania występują np. w dysleksji). Ważne jest znalezienie sposobu, który ułatwi czytanie a w konsekwencji – przyswajanie wiedzy z różnych dziedzin.

Dzięki aplikacji, możemy pomóc dziecku w nauce czytania dzięki opcji: czytanie z podkreśleniem:

  • w odpowiednim polu ustawiamy tempo podświetlenia tekstu (np. 50 słów na minutę) – tekst podświetlany jest w określonym tempie, dostosowanym do konkretnych potrzeb dziecka
  • wybieramy kolor podświetlenia tekstu, który ułatwi spostrzeganie liter i odróżnienie ich od tła (są 4 kolory do wyboru).

Nauczyciel, rodzic, terapeuta może czytać tekst w określonym tempie a dziecko może jednocześnie śledzić bajkę, obserwować podświetlony tekst. Ułatwia to zrozumienie i pomaga w koncentracji.

IMAGINE-STORIES-Instrukcja-aplikacji-do-tworzenia-tesktów-nauka-czytania-różne opcje edycji-tekstu

Nauka czytania- różne opcje edycji tekstu

Wygenerowany tekst do czytania, napisany wspólnie z aplikacją IMAGINE STORIES można szybko dostosować do potrzeb dziecka (jego wieku, trudności np. dysleksja, problemy ze wzrokiem).

Pozwala na to rozbudowana opcja edycji tekstu, w której można zmienić:

  • rodzaj czcionki
  • wielkość czcionki
  • kolor tła (dostępne są kolory rekomendowane w nauce czytania).

Jak można pracować z wygenerowaną bajką, opowiadaniem? Są dwa sposoby: tekst mamy widoczny cały czas na ekranie lub możemy go wyeksportować do worda i tam w dowolny sposób zmieniać.

IMAGINE-STORIES-IMAGINE-STORIES-Instrukcja-aplikacji-do-tworzenia-tekstów-nauka-czytania-biblioteka-bajek-tekstów-do-czytania

Biblioteka tekstów, bajek do czytania

Swoje bajki możesz gromadzić na swoim koncie – tworzyć swoją własną bibliotekę tekstów do czytania. Można do niej sięgnąć, w dowolnym momencie, edytować bajki, eksportować je do Wrod, „zabierać” bajki ze sobą w dowolne miejsce.

  • Bajki terapeutyczne nie są panaceum na wszystkie problemy, ale stanowią wartościowe narzędzie edukacyjne i wychowawcze.
  • Przy tworzeniu bajki terapeutycznej ważny jest odpowiedni wybór treści i w razie potrzeby konsultacja z terapeutą celem jak najlepszego dopasowania treści do wyznaczonych celów terapii.
  • W przypadku codziennych problemów wychowawczych, bajki terapeutyczne mogą pomóc rodzicom i wychowawcom w ilustracji konkretnych zachowań lub sytuacji życiowych i służyć jako podstawa do dyskusji z dziećmi.
  • Zalecamy, aby teksty generowane przez AI były dokładnie sprawdzane i ewentualnie edytowane przez dorosłych przed ich przedstawieniem dzieciom.
  • Użytkownik jest odpowiedzialny za nadzór nad procesem tworzenia historii, unikając nieodpowiednich treści i korygując ewentualne błędy.
  • Obrazki generowane przez AI zazwyczaj są zgodne z treścią, ale w przypadku rozbieżności lub efektów niezgodnych z oczekiwaniami, można je łatwo usunąć lub poprosić o ich ponowne wygenerowanie w ramach wybranych abonamentów.
  • Jesteśmy świadomi, że nawet najnowocześniejsze technologie nie są wolne od błędów. Jeśli napotkasz problemy, nasz zespół wsparcia technicznego jest gotowy pomóc.