Instrukcja jak tworzyć teksty do czytania, bajki dla dzieci
Imagine Stories to innowacyjna platforma cyfrowa, która wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji (AI) do tworzenia spersonalizowanych tekstów do czytania, bajek dla dzieci. Dzięki zaawansowanej technologii, użytkownicy mają możliwość napisania bajek, opowiadań dostosowanych do indywidualnych potrzeb odbiorcy, wybierając bohaterów, miejsca akcji, tematy oraz styl ilustracji, które ożywają w wyjątkowych opowieściach.
Innowacja i personalizacja tekstów do czytania
- Kluczową innowacją Imagine Stories jest swoboda w tworzeniu treści, co daje użytkownikom przestrzeń do eksperymentowania i tworzenia unikalnych opowieści.
- Jeżeli brak Ci jest inspiracji, możliwe jest wykorzystanie opcji losowego wyboru, która pozwala AI na zasugerowanie pomysłów.
- Wybierz elementy opowieści, korzystając z intuicyjnych ikonek przedstawiających bohaterów, miejsca i tematy. Ikony te inspirują wyobraźnię i ułatwiają proces selekcji.
- Dla tych, którzy chcą wprowadzić własne elementy, dostępna jest zakładka „Własne”, która pozwala na personalizację każdego aspektu historii.
Instrukcja tworzenie bajki i opowiadania krok po kroku
KROK 1
Kategorie wiekowe
- Historie są dostosowane do 5 kategorii wiekowych: 3-5 lat, 6-8 lat, 9-11 lat, 11-13 lat, 14-16 lat.
- Młodsze dzieci mają dostęp do prostych i magicznych bajek, podczas gdy dla starszych przygotowana jest bogatsza oferta z różnymi gatunkami literackimi.
- Bajki do czytania dla młodszych dzieci są krótsze, zawierają prostsze słowa, dla dzieci starszych teksty do czytania są dłuższe, bardziej rozbudowane, dopasowane do ich słownictwa.
KROK 2
Wybór gatunku
- Na tym etapie użytkownik może wybrać, w jakim gatunku chce stworzyć tekst do czytania.
- Gotowych jest osiem gatunków, dopasowanych do różnego wieku i zainteresowań dzieci.
- Wśród gotowych gatunków znajdują się również teksty do czytania „terapeutyczne”, „edukacyjne”, które można wykorzystać w zajęciach lekcyjnych, podczas terapii czy podczas nauki czytania z dzieckiem w domu.
- Zaproponowane gatunki są punktem wyjścia dla tworzenia historii.
KROK 3
Wybór bohatera
Dzieci często identyfikują się z bohaterami z opowieści czy bajek. Dlatego od tego zaczyna się tworzenie opowieści.
Możesz skorzystać z gotowych podpowiedzi „Gotowy Bohater” lub wybrać zakładkę „Własny bohater” i wpisać ręcznie bohatera opowieści. W tym trybie możesz wpisać jednego, kilku bohaterów. Możesz również dodać ważne cechy postaci, które sprawią, że postać będzie przedstawiona w opowieści w określony sposób np. dzielny rycerz, nieśmiała Hania, Pan Tomek lekarz.
Możesz skorzystać także z opcji „Losowy bohater”, która spowoduje, że sztuczna inteligencja (AI) wypełni to miejsce za Ciebie.
KROK 4
Wybór miejsca
Każda historia ma jakieś miejsce akcji. Podobnie jak w przypadku bohaterów możesz wybrać z gotowej puli „Gotowe miejsce” lub wprowadzić „Własne miejsce”. Gotowe opcje nie zawsze będą pasowały do wcześniej wybranego bohatera. Można jednak skorzystać z takich zaskakujących powiązań, aby sprawdzić jak sztuczna inteligencja powiąże odległe wątki. Dlaczego nie umieścić kucharza w kosmosie lub rycerza w podwodnym miasteczku? Przekonaj się sam.
KROK 5
Wybór tematyki
Mając wybranego bohatera oraz miejsce akcji, musimy zdecydować o czym ma być nasz tekst, bajka, opowieść. Możesz wybrać opcję „Gotowa tematyka” z listy gotowych pomysłów lub jak poprzednio wpisać „Własny temat” opowieści np. „Bajka o zaczarowanym pierścieniu”. Może to być również tajemniczy tytuł jak: tajemnicze zniknięcie, poszukiwanie nieznanego itp. Granicą są tylko granice naszej wyobraźni.
KROK 6
Wybór stylów
Wybór określonego stylu sprawia, że nasz tekst do czytania, bajka ożyje w ciekawy, zaskakujący sposób.
Każdy tekst jest wzbogacony o obrazki wykreowane przez sztuczną inteligencję w wybranym wcześniej stylu (opcja „Gotowy styl”), dostępnym w dniu wydania tego podręcznika. Może to być zatem obrazek przypominający to, co dzieci znają z kreskówek lub nawet czarno-biały obrazek, który można wykorzystać jako kolorowankę.
Możesz wypróbować własny styl graficzny (opcja „Własny styl”) i określić w jakim stylu ma być wygenerowany obraz np.: szkic, malarstwo olejne, grafika 3D, impresjonizm, surrealizm.
Uwaga: nie każdy styl jaki nam przyjdzie do głowy, stworzy nam obraz zgodny z oczekiwaniami, ale warto próbować, traktując to jako zabawę i nowe doświadczenie.
Należy pamiętać, że obrazek jest tylko dodatkiem. Tą funkcjonalność należy traktować z pewnym przymrużeniem oka. Czasem będziemy zachwyceni, czasem zdziwieni. Obrazek można usunąć z wyeksportowanego pliku Word lub wygenerować go ponownie (opcja dostępna w wybranych pakietach imaginestories.pl).
KROK 7
Nauka czytania czyli jak pomóc dziecku
Dzieci mogą mieć problemy w nauce czytania (specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania występują np. w dysleksji). Ważne jest znalezienie sposobu, który ułatwi czytanie a w konsekwencji – przyswajanie wiedzy z różnych dziedzin.
Dzięki aplikacji, możemy pomóc dziecku w nauce czytania dzięki opcji: czytanie z podkreśleniem:
- w odpowiednim polu ustawiamy tempo podświetlenia tekstu (np. 50 słów na minutę) – tekst podświetlany jest w określonym tempie, dostosowanym do konkretnych potrzeb dziecka
- wybieramy kolor podświetlenia tekstu, który ułatwi spostrzeganie liter i odróżnienie ich od tła (są 4 kolory do wyboru).
Nauczyciel, rodzic, terapeuta może czytać tekst w określonym tempie a dziecko może jednocześnie śledzić bajkę, obserwować podświetlony tekst. Ułatwia to zrozumienie i pomaga w koncentracji.
KROK 8
Nauka czytania- różne opcje edycji tekstu
Wygenerowany tekst do czytania, napisany wspólnie z aplikacją IMAGINE STORIES można szybko dostosować do potrzeb dziecka (jego wieku, trudności np. dysleksja, problemy ze wzrokiem).
Pozwala na to rozbudowana opcja edycji tekstu, w której można zmienić:
- rodzaj czcionki
- wielkość czcionki
- kolor tła (dostępne są kolory rekomendowane w nauce czytania).
Jak można pracować z wygenerowaną bajką, opowiadaniem? Są dwa sposoby: tekst mamy widoczny cały czas na ekranie lub możemy go wyeksportować do worda i tam w dowolny sposób zmieniać.
KROK 9
Biblioteka tekstów, bajek do czytania
Swoje bajki możesz gromadzić na swoim koncie – tworzyć swoją własną bibliotekę tekstów do czytania. Można do niej sięgnąć, w dowolnym momencie, edytować bajki, eksportować je do Wrod, „zabierać” bajki ze sobą w dowolne miejsce.
Gatunek specjalny: bajki terapeutyczne
- Bajki terapeutyczne nie są panaceum na wszystkie problemy, ale stanowią wartościowe narzędzie edukacyjne i wychowawcze.
- Przy tworzeniu bajki terapeutycznej ważny jest odpowiedni wybór treści i w razie potrzeby konsultacja z terapeutą celem jak najlepszego dopasowania treści do wyznaczonych celów terapii.
- W przypadku codziennych problemów wychowawczych, bajki terapeutyczne mogą pomóc rodzicom i wychowawcom w ilustracji konkretnych zachowań lub sytuacji życiowych i służyć jako podstawa do dyskusji z dziećmi.
Edycja i Nadzór:
- Zalecamy, aby teksty generowane przez AI były dokładnie sprawdzane i ewentualnie edytowane przez dorosłych przed ich przedstawieniem dzieciom.
- Użytkownik jest odpowiedzialny za nadzór nad procesem tworzenia historii, unikając nieodpowiednich treści i korygując ewentualne błędy.
- Obrazki generowane przez AI zazwyczaj są zgodne z treścią, ale w przypadku rozbieżności lub efektów niezgodnych z oczekiwaniami, można je łatwo usunąć lub poprosić o ich ponowne wygenerowanie w ramach wybranych abonamentów.
Wsparcie Techniczne:
- Jesteśmy świadomi, że nawet najnowocześniejsze technologie nie są wolne od błędów. Jeśli napotkasz problemy, nasz zespół wsparcia technicznego jest gotowy pomóc.
Imaginestories.pl to przestrzeń, gdzie każde dziecko może stać się bohaterem własnej, niepowtarzalnej historii. Zapraszamy do odkrywania nieograniczonych możliwości naszej platformy i tworzenia opowieści, które rozbudzą wyobraźnię i wesprą rozwój dzieci na wielu poziomach.